-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30616 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

منظور از خويشاوندان و نزديكان كه قطع رحم با آنها جايز نيست، چه كساني هستند؟

ارحام به معناي وسيع ، كليه افرادي را كه در يك نسب و ريشه باهم شاركت و پيوند دارند و به اصطلاح هم خون هسستند، شامل ميشود.

علاوه بر اين كه پدر و مادر، برادر و خواهر، پدر بزرگ و مادر بزرگ، دايي و خاله، عمو و عمه جزء ارحام درجه يك محسوب ميشوند، افراد ديگري نظير فرزندان آنها با هر چند واسطه نيز جزء ارحام به حساب ميآيند.

برادر زاده، خواهر زاده، پسر عمو، پسر خاله، پسر عمه، پسر دايي، دختر عمو، دختر خاله و... نيز فرزندان آنها را ارحام انسان هستند، زيرا منشأ آنها به يك ريشه بر ميگردد. رحم در اصطلاح به ريشه و اصل گويند.

اكنون كه معناي خويشاوند و رحم روشن شد، خوب است درباره اهميت ارتباط با ارحام از منظر شرع و دين توضيح كوتاهي داده شود.

قرآن ميفرمايد: از خدا بترسيد كه وقتي چيزي از يكديگر ميخواهيد، نا م او را ميبريد. از خويشاوندان خود مبريد، زيرا خداوند مراقب شما است.(1)

امام رضا(ع) فرمود:چه بسا مردي ه تنها سه سال از عمرش باقي مانده است اما به خاطر صله رحم خداوند آن باقي مانده را سي سال ميكند و خدا آن چه را كه ميخواهد، انجام دهد. (2)

امام صدق (ع) ميفرمود كه پيامبر(ص) ميفرمايد: صله رحم عمر را زياد ميكند و فقر و پريشاني را از بين ميبرد.(3)

ذكر دو روايت براي فردي كه قاطع رحم است:

1 - مردي از رسول خدا(ص) سؤال كرد: مبغوضترين عمل در پيشگاه خداوند چيست؟ فرمود: شرك به خدا، گفت پس از شرك به خدا؟ فرمود: قطع رحم.(4)

2 - رسول خدا(ص) فرمود: سه گروهند كه داخل بهشت نميشوند: شراب خواران، ساحران و قطع كنندگان رحم.

خويشاونداني كه قطع رحم با آنها جايز نيست:

چون در دين مقدس اسلام معناي خاصي براي رحم ذكر نشده، مراد معناي عرفي ميباشد كه عبارت از مطلق خويشاوندان است. الببته سبب خويشاوندي هر مقدار كمتر و خويشاوند نزديكتر باشد، حكم و دستور به صله رحم شديدتر و قويتر ميشود. شهيد ثاني اين معناي عرفي را كه بار رحم ذكر شده به اكثر فقها نسبت داده است.(5)

پيامبر گرامي(ص) فرمود: صله رحم گن گر چه با جرعهاي آب باشد، و بهترين راه براي خدمت خويشان و نزديكان اين است كه آنان را اذيت نكني و به آنها آزار نرساني. نيز فرمود: بين خود و خويشانتان تجديد محبت كنيد، اگر چه با سلام كردن باشد.(6)

پي نوشتها:

1 - نساء (4) آيه 1.

2 - اصول كافي، ج ص، ص 150، حديث 3.

3 - بحار الانوار، ج 71، ص 88، حديث 2.

4 - مهدوي كني، اخلاق عملي، ص 548.

5 - آيت اللَّه دستغيب، گناهان كبيره، ج 1، ص 148.

6 - مهدوي كني، اخلاق عملي، ص 549.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.